کد مطلب:149821 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:288

عبادت حیرت انگیز حسین
سید بن طاووس، اعلی الله مقامه، نقل می كند كه ابن عبدالبر اندلسی، در جزء چهارم از كتاب عقد الفرید آورده است كه به حضرت امام زین العابدین، علیه السلام، عرض شد: چقدر فرزندان پدر شما كم می باشند؟

حضرت فرمود: العجب كیف ولدت له كان یصلی فی الیوم واللیلة الف ركعة فمتی كان یتفرغ للنساء؟؛ [1] جای شگفتی است كه برای آن حضرت فرزندی پدیدار گردید، كسی كه شبانه روز هزار ركعت نماز می خواند كجا فراغتی داشت كه با زنان و همسرانش باشد؟


در اینجا پسری كه عمری را با پدر بزرگوار خود گذرانیده، از پدر، سخن می گوید و حالات او را بیان كرده، سیمای زیبای او را برای جوامع انسانی ترسیم می كند.

به فرموده ی حضرت امام زین العابدین، علیه السلام، پدر والامقامش امام حسین ارواحنافداه، در هر شبانه روز، هزار ركعت نماز می خوانده اند.

شگفتا، از شوق و علاقمندی امام حسین به عبادت و نماز و بندگی خداوند؛ افراد معمولی، گاهی از خواندن چند ركعت نافله و نماز مستحبی، احساس خستگی نموده، از حضور در مجلس ذكر و دعایی، كه مقداری از حد معمول تجاوز كند، خودداری می كنند. اكنون عشق سوزان و دلدادگی حضرت امام حسین، علیه السلام، به عبادت و بندگی خداوند را بنگرید كه در وقت شب، كه بهترین وقت و مناسب ترین زمان، برای استراحت و آسایش است، آن ولی اعظم خداوند، بپا می خاسته و ده ركعت یا بیست ركعت یا پنجاه ركعت نماز می خوانده كه هزار ركعت نماز بجا می آورده اند.

این مطلبی است كه مطلع ترین افراد خاندان امام حسین، علیه السلام، نقل می كند؛ كسی كه به طور دقیق، مطالب را می داند و از روی حدس و گمان و تخمین، نقل مطالب نمی نماید. چنانكه از دید دیگر این سخن


سخن امام معصوم است یعنی؛ كسیكه در خلال زندگی خلاف نمی گوید و گزافه گویی نمی كند و آلوده به هیچ گناهی، و از جمله مدح بیجا و متعصبانه نیست و از این رو این نقل را حمل بر عین واقع می كنیم كه نقل را حمل بر عین واقع می كنیم كه ناقل آن چنین شخصیت عظیم، بزرگ و بی نظیری است.

و اكنون كه ما از این رهگذر، سیمای زیبا و ملكوتی امام حسین را شناختیم و یك عاشق «الله»، عاشق بی تاب و دلداده، عاشق واله و سرگردان، عاشق خواب از دست داده، در نظر ما مجسم شد، جا دارد كه گامی در راه او برداشته، بزودی از عبادت، خسته نشویم، و شوق به عبادت و نیایش در جانمان زنده شود.

باری امام حسین، فرزند پاك مولای متقیان و امیرمؤمنان حضرت علی، علیه السلام، است كه آن بزرگوار بطور مسلم در هر شبانه روز، هزار ركعت نماز بجا می آورد. و در نقلی آمده است كه پانصد نخل خرما را با دست خود غرس كرده و ترتیب داده بود و پای هر یك از درختان در شب و روز، دو ركعت نماز می خواند [2] كه مجموع آنها هزار ركعت می شود و بنابراین امام حسین، علیه السلام، راه پدر بزرگوار خود را ادامه می داد.

قابل ذكر است كه در میان امامان بعد از امام حسین، نیز چند نفر داریم كه با همین خصوصیت در تواریخ و كتب سیر از آنها یاد شده


است؛ از جمله حضرت امام زین العابدین و حضرت رضا، صلوات الله و سلامه علیهم اجمعین. [3] .


[1] ابن طاوس، محمد؛ اللهوف، ص 83 - 84.

[2] مجلسي، محمد باقر؛ بحارالأنوار، ج 41، ص 15.

[3] مطلب فوق يعني اشتغال مستمر امام حسين به عبادت، بطوري كه شبانه روز هزار ركعت نماز مي خواند و تعجب امام زين العابدين كه چگونه براي پدرشان فرزنداني پيدا شد در حالي كه شبانه روز هزار ركعت نماز مي خواندند و ديگر فراغي كه با زنان باشند براي وي باقي نمي ماند، را چند سال قبل در خلال يك بحث اخلاقي و تربيتي ذكر كرديم. يكي از دوستان.، رحمه الله عليه، گفتند: اميرالمؤمنين، عليه السلام، با اينكه در شبانه روز هزار ركعت نماز مي خواندند، فرزندان متعدد هم داشتند؟!

نكته اي كه در پاسخ نقض مزبور مي توان گفت اين است كه شايد اين هم يكي اختصاصات اميرالمؤمنين، عليه السلام، و از خصوصيات و مزاياي آن بزرگوار باذن الله باشد والا مي بايست آن بزرگوار هم مانند امام حسين باشند.